Konec geoblokiranja: Kaj to pomeni za spletne trgovce?

1900

Člani parlamenta so se 6. februarja letos zedinili glede uredbe, ki bo poskrbela za prepoved geografskega blokiranja in preusmeritev kupcev pri spletnih nakupih znotraj Evropske unije, o kateri smo že pisali tukaj. 3. decembra je uredba o geografskem blokiranju stopila v veljavo. Spletni trgovci bodo zdaj morali omogočiti kupcem dostop do izdelkov in storitev pod enakimi pogoji, ne glede na to, od kod prihajajo.

Kako bo nova uredba vplivala na spletne trgovce, si preberite v članku.

Neupravičenega geografskega blokiranja je konec: prihaja nova doba

Nova pravila, ki prepovedujejo geografsko blokiranje, so stopila v veljavo že 22. marca letos, nato pa je nastopilo 9 mesečno obdobje, v katerem so imeli spletni trgovci čas, da spletne trgovine pripravijo na skladnost z uredbo.

Elżbieta Bieńkowska, komisarka za notranji trg, industrijo, podjetništvo ter mala in srednja podjetja in Mariya Gabriel, komisarka za digitalno gospodarstvo in družbo, pravita:

“Evropski državljani bodo lahko uživali v svobodnem spletnem nakupovanju izdelkov in storitev. To ni le konec nepravične diskriminacije, temveč odpira priložnosti za rast in inovacije evropskih podjetij. Prepoved nepravičnega geografskega blokiranja je le delček prizadevanj za spodbujanje čezmejne spletne prodaje (znotraj EU), poleg prizadevanj za bolj transparentne cene dostave, večjo varnost potrošnikov in poenostavljena pravila DDV.”

Geo-blokiranje: osnove

Geo-blokiranje pomeni vsako blokiranje dostopa do spletne trgovine, ki temelji na podlagi državljanstva, kraja bivanja ali kraja dostopa.

Poglejmo si primer: Kupec iz Slovenije si ogleduje izdelek iz avstrijske spletne trgovine. Izdelek doda v košarico in nadaljuje na check-out. Na zaslonu vidi sporočilo, da je bil preusmerjen v slovensko spletno trgovino, kjer pa želen izdelek ni na voljo.

Preusmeritev glede na državo je ena izmed ovir, na katero lahko naletijo kupci. Toda geoblokiranje zajema še več primerov. Lahko se zgodi, da v določeni državi ne bodo sprejeli kreditne kartice, s katero kupec želi plačati, ali da mu ne omogočijo registracije.

Spletni trgovci imajo seveda razlog, zakaj preusmerjajo svoje kupce – želijo se izogniti večjim stroškom poštnine ali registraciji davkov v drugi državi.

Primeri geo-blokiranja:

  • Onemogočen dostop do spletnih trgovin iz tujih držav;
  • Pomanjkanje možnosti za naročilo izdelkov, oddajo naročila ali prenos vsebine, ko dostopamo na spletno stran iz tujine;
  • Odreči dostavo v tujino;
  • Razlika v ceni in pogoji, glede na državljanstvo, kraj bivanja ali kupčevo lokacijo.

Zakaj preprečiti geoblokiranje?

Evropejci radi nakupujejo na spletu. Ne le, da radi naročajo izdelke iz matične države, temveč tudi nakupujejo preko meja. Ena tretjina spletnih kupcev nakupuje pri trgovcu iz druge EU države.

Pri nakupovanju izven meja države bivanja pa kupci naletijo na ovire. Nekatera podjetja neupravičeno onemogočijo uporabo svojih storitev v določenih državah ali preusmerjajo kupce v lokalne trgovine, ki imajo drugačno ponudbo.

Za katere produkte velja prepoved?

  • Izdelki, kot so elektronika in pohištvo;
  • Spletne storitve, kot sta gostovanje spletnih strani in oblačne storitve;
  • Storitve za prosti čas, kot so vstopnice za tematske parke in koncerte.

V prihodnosti predvidevajo, da se bo prepoved geoblokiranja razširila še na avtorska dela, kot so eknjige in programska oprema (predvidoma v letu 2020).

Od marca do novembra je potekalo pripravljalno obdobje, EU komisija pa bo uspeh oziroma vpliv geoblokiranja analizirala po 2 letih.

Povzeto po članku portala Webinterpret.

Vprašanja in odgovori

V združenju EMOTA, evropski krovni instituciji, ki zastopa spletno in večkanalno trgovino na področju Evrope in ki se zavzema za spodbujanje spletne trgovine, pomoč pri oblikovanju politik za odstranjevanje ovir čezmejni trgovini in vzpostavitev enotnega evropskega trga so pripravili odgovore na najpogostejša vprašanja.

 

  1. Ali mi predpisi o geoblokiranju narekujejo, da moram prodajati v vse države članice?
    Ne. To je izbira posameznega spletnega trgovca, da se odloči, kje bo prodajal.
  2. Ali moram imeti enake cene izdelkov v vseh državah?
    Ne. Cene se lahko razlikujejo glede na države. Ne smete pa omejiti ogled the cen, glede na lokacijo kupca.
  3. “Ali lahko neposredno preusmerim svoje kupce na specifično verzije spletne strani?”
    Ne. Za to potrebujete dovoljenje kupca. Lahko pa ga preusmerite, če vam je predhodno že dal dovoljenje za preusmeritev.
  4. “Ali moram izdelke dostavljati in sprejemati vračila iz vseh držav članic?”
    Ne. Spletni trgovci sami izberete, v katere države boste dostavljali izdelke in v katerih državah boste sprejemali vračila.
  5. “Katere načine plačila naj ponudim kupcem?”
    Če sprejmete eno vrsto plačila (npr. Visa ali Mastercard), potem morate to vrsto plačila sprejeti v vseh državah članicah.
  6. “V katerem jeziku moramo nuditi podporo strankam?”
    Pravila o geoblokiranju ne govorijo o tem, da je potrebno v vsaki državi prilagoditi ponudbo lokalnemu trgu, niti o tem, da bi bilo treba ponuditi v lokalnem jeziku priročnike in navodila za uporabo ter drugo potrebno dokumentacijo. Omenjeno urejajo državni zakoni, ki določajo, v katerih državah je potrebno zagotoviti pogodbene informacije v lokalnem jeziku. (Trenutno to velja v BG, HR, CY, DK, EE, FR, IT, LT, MT, PL, PT, RO, SI and ES.)
  7. “Ali so katera področja, ki jim ni treba slediti pravilom o geoblokiranju?”
    Da, področja storitev v prometu (npr. Letalske vozovnice), maloprodajnih finančnih in avdiovizualnih storitev (npr. Prenos športnih dogodkov) so izvzeta.
  8. “Ali pravila o geoblokiranju vplivajo na DDV?”
    Pravila ne vplivajo na DDV. Le-ta se zaračuna v državi članici glede na obstoječa pravila in zakone. Obstoječe izjeme za mala in srednje velika podjetja ter druge izjeme se še vedno upoštevajo in nanje pravila o geoblokiranju ne vplivajo.

Vas zanima več?

Preberite tudi: