2-odstotna rast v Q4 omilila letni upad spletne prodaje na Češkem

V zadnjem četrtletju se je spletno poslovanje zaradi božičnih nakupov ponovno povečalo za 2 %, leto pa se je v primerjavi z lanskim letom končalo s 6-odstotnim padcem.

Češko spletno poslovanje je leto 2023 zaključilo s skupnim prometom v višini 185 milijard čeških kron, kar pomeni 6-odstotno zmanjšanje v primerjavi s prejšnjim letom. Skupni letni rezultat je izboljšala tradicionalno najmočnejša zadnja četrtina leta, ki je po več mesecih upadanja dosegla 2-odstotno rast. Trg se je zaradi vse nižje inflacije in vstopa tujih igralcev začel oživljati, od česar so imele koristi predvsem velike spletne trgovine.

Redne povzetke razvoja češkega spletnega poslovanja v preteklem letu pripravljajo eCommerce Insider, nakupovalni vodnik Heureka.cz, in Združenje za elektronsko poslovanje (APEK).

Skoraj dveletno upadanje prihodkov spletnih trgovin se je končno ustavilo. Zadnje četrtletje, ki tradicionalno spada med najbolj ključna obdobja leta, je rezultate premaknilo na 2-odstotno rast. Podatki skupine Heureka, na katerih temelji redno glasilo eCommerce Insider, jasno kažejo, da se je češko spletno poslovanje po dolgem obdobju stagnacije začelo oživljati, glavni akterji pa so potrdili, da se razmere obračajo.

“V prvih treh mesecih lanskega leta smo imeli 13-odstotni medletni padec, še vedno se spopadamo z visoko inflacijo, uspešne pa niso bile niti prej priljubljene razprodaje po božiču. Upanje na vrnitev k naravni rasti se je pokazalo po drugem četrtletju, ki se je končalo z 8-odstotnim padcem. Še posebej močan je bil mesec maj, ko so se spremljane vrednosti približale ničli. Vendar so upanja polni obeti izhlapeli v toplem in še posebej dolgem poletju, tretje četrtletje pa se je znova končalo pri -11 %. Opazili pa smo, da so se ljudje navadili nakupovati prek spleta, le da so kupovali artikle nižje vrednosti, kar se je odrazilo tudi v nižji povprečni vrednosti naročila,” o preteklem letu razmišlja David Chmelař, predsednik uprave skupine Heureka, in dodaja: “Z nestrpnostjo smo pričakovali konec leta, ki je eno najmočnejših na področju e-trgovine, in res smo dosegli najboljši rezultat v celotnem letu.”

Stabilizacija trga in novi izzivi za spletne trgovine

Večina spletnih trgovin je uspela krmariti skozi zahtevno obdobje, vendar se je leta 2022 začela rahla konsolidacija. “Na lansko leto je ponovno vplivala visoka inflacija, ki je za trgovce pomenila povečanje stroškov, skupaj z zmanjšano pripravljenostjo potrošnikov za trošenje. Zaradi tega se je število spletnih trgovin na češkem trgu nekoliko zmanjšalo, in sicer s 50.100 na 49.900. Po drugi strani pa se je ponovno potrdila prilagodljivost večine čeških spletnih trgovin, saj so se znale spopasti z zahtevnimi razmerami in bodo v leto 2024 vstopile z optimizmom. Verjamemo, da je naše spletno poslovanje zdaj pripravljeno na ponovno rast,” komentira Jan Vetyška, izvršni direktor Združenja za elektronsko poslovanje (APEK), in dodaja: “Spletni trg se nenehno dinamično razvija. Nanj vstopajo novi tuji igralci, stranke pa pričakujejo vedno boljše storitve. V igro vse bolj vstopa tudi umetna inteligenca. Pri tem ne smemo pozabiti, da se nova generacija kupcev v več pogledih razlikuje od prejšnjih. Zagotovo ne bo manjkalo novih izzivov za naše e-trgovine.”

Postopno preoblikovanje spletnega nakupovanja

V preteklih letih so v okolje e-trgovine prodrli trgovci z blagom, ki je bilo prej na voljo le v maloprodajnih trgovinah. “Ljudje želijo izkoristiti prednosti spletnega nakupovanja ne glede na vrsto blaga. Želijo imeti možnost primerjave cen, branja mnenj in izbire prodajalca, ki jim ustreza in ponuja najboljšo storitev za porabljeni denar. Na spletu kupujejo tudi izdelke z nižjo nakupno ceno, s čimer lahko spletne trgovine pridobijo redno vračajoče se stranke,” dodaja Jan Mayer, generalni direktor podjetja Heureka CZ/SK. Najpomembnejši prehod v spletno okolje se je zgodil med pandemijo, novo nastali segmenti pa so uspeli ohraniti svoj delež. Še vedno je najmočnejši segment elektronike, ki pa se je postopoma zmanjšal s 25 % v letu 2019 na sedanjih 22 %. Po drugi strani se je oddelek kozmetike in zdravja postopoma povečal s 6 % v letu 2019 na trenutnih 8 %.

Kategorija 2019 2020 2021 2022 2023
Erotični pripomočki 1 % 1 % 1 % 1 % 1 %
Hrana in pijača 2 % 2 % 2 % 2 % 2 %
Filmi, knjige, igre 4 % 4 % 3 % 3 % 3 %
Gradbeni materiali 3 % 3 % 3 % 3 % 3 %
Hobi 5 % 5 % 5 % 6 % 6 %
Pohištvo 5 % 6 % 6 % 6 % 6 %
Avto-moto 7 % 6 % 6 % 6 % 6 %
Izdelki za otroke 7 % 7 % 7 % 6 % 6 %
Oblačila in moda 6 % 6 % 7 % 6 % 6 %
Kozmetika in zdravje 6 % 7 % 6 % 7 % 8 %
Šport 8 % 9 % 9 % 9 % 9 %
Gospodinjski aparati 10 % 10 % 10 % 10 % 10 %
Dom in vrt 10 % 12 % 13 % 13 % 12 %
Elektronika 25 % 24 % 22 % 22 % 22 %

Vir: heureka!group

Te spremembe prinašajo večjo raznolikost v najpogosteje iskanih segmentih. Skozi vse leto so bili izdelki iz kategorije drogerije in kozmetike zelo visoko na lestvici najbolj iskanih kategorij, na primer pralni praški (+43 %) ali izdelki za pomivanje posode. Ena od posledic pandemije je pogostejše iskanje veterinarskih izdelkov (+33 %) in hrane za hišne ljubljenčke, ki so jih ljudje pridobili med preživljanjem časa doma.

Še vedno je najmočnejši segment elektronike, ki pa se je postopoma zmanjšal s 25 % v letu 2019 na sedanjih 22 %. Po drugi strani se je oddelek kozmetike in zdravja postopoma povečal s 6 % v letu 2019 na trenutnih 8 %.

Na nakupovanje je pomembno vplivalo tudi dolgo in toplo poletje. “Vsi trgovci vedo, da ima vreme pomembno vlogo, in to opažamo tudi mi. Tako so se na primer bazeni v tretjem četrtletju na letni ravni povečali za 106 % in se s 33-odstotno rastjo uvrstili med najhitreje rastoče kategorije leta. Deluje pa tudi obratno; ko zapade sneg, Čehi iščejo sani, lopate za sneg ali snežne freze, ki so se na letni ravni povečale za 116 %,” dodaja Mayer. Po obdobju upadanja se trg sesalnikov začenja oživljati; leto 2022 je končal z 22-odstotnim padcem, medtem ko se je lansko leto zaključilo s 6-odstotno rastjo, trend rasti pa se nadaljuje tudi v prvih dneh leta 2024.

“Ponovno se je pokazalo, da je božič ljudem pomemben in da želijo razveseliti svoje bližnje, čeprav preostanek leta bolj pazijo na svoje izdatke. Seveda si vsi želimo, da bi se trend zadnjega četrtletja ohranil tudi v prihodnjih mesecih, vendar ostaja vprašanje, kako bo na kupno moč Čehov vplival varčevalni paket, ki je na Češkem začel veljati januarja,” sklene David Chmelař.

Heureka

Heureka.cz je največji nakupovalni vodič in spletna stran za primerjavo cen na češkem spletu. Mesečno Heureko obišče 4,5 milijona uporabnikov (NetMonitor), kar pomeni, da je šesta najbolj obiskana spletna stran na Češkem. Kupci na Heureki izbirajo in primerjajo ponudbo izdelkov iz več kot 38.000 spletnih trgovin. Heureka ljudem pomaga pri enostavnem, varnem in preglednem nakupovanju. Heureka je del skupine Heureka Group, skupine primerjalnih spletnih platform v srednji in vzhodni Evropi.

O skupini Heureka

Skupina Heureka vključuje devet držav v Srednji in Vzhodni Evropi s 23 milijoni mesečnih obiskovalcev in ponudbo več kot 55.000 spletnih trgovin. Ključno poslanstvo skupine Heureka je povezovanje e-trgovin in blagovnih znamk s kupci. Glavni cilj je pomagati e-trgovinam, blagovnim znamkam in drugim partnerjem pri doseganju vseh uporabnikov v celotni regiji ter jim zagotoviti maksimalno podporo v vseh pogledih. V skupino Heureka Group spadajo tudi Árukereső.hu na Madžarskem, Compari.ro v Romuniji, Pazaruvaj.com v Bolgariji, Ceneje.si v Sloveniji, Jetfinije.hr na Hrvaškem, Idealno.rs v Srbiji in Idealno.ba v Bosni.