[INTERVJU] Blaž Regina (Spletnik): “Če kupcu onemogočiš uporabniško izkušnjo, sebi onemogočiš dober promet”

2265

Z Blažem Regina, specialistom za strategijo spletnega nastopa iz digitalne marketing agencije Spletnik, smo poklepetali o digitalnem marketingu in dobri uporabniški izkušnji. Beseda je nanesla na trende v digitalnem marketingu, (ne)pripravljenost na mobilne uporabnike, usodne napake spletnih trgovin in še marsikaj zanimivega.

 

 

Je ​sedaj res najboljši čas, da začnemo s prodajo na spletu?

Blaz-Regina-SpletnikZa prave stvari je ​vedno​ primeren čas, enako od nekdaj velja tudi za posel in splet. Splet je danes logičen sestavni del zdravega posla. To je dejstvo. Torej v teoriji nikoli ni prepozno.

Če pa govorimo o prodaji na spletu iz prakse, pa si upam trditi, da gre trenutno v mnogih dejavnostih v resnici že za skrajni čas. Trditev, da je sedaj skrajni čas za prodajo na spletu, je tudi zelo enostavno podkrepiti. Potrebno se je samo vprašati, kje današnji kupec najpogosteje, najenostavneje in kar je najbolj pomembno, povsem samoiniciativno začne svojo nakupno pot oz. zbirati informacije. To je nedvomno v večini primerov danes splet v vseh možnih oblikah.

“Če govorimo o prodaji na spletu iz prakse, pa si upam trditi, da gre trenutno v mnogih dejavnostih v resnici že za skrajni čas.”

Tudi ta intervju recimo, trenutno berete na spletu. Zanimivo, kako hitro se lahko človek ujame in to tezo potrdi. Tega intervjuja namreč ne berete slučajno, berete ga, ker ste se tako odločili in ker vas nekaj žene naprej tj. vas zanima in zbirate informacije.

Nisem pa eden tistih, ki trdi, da off-line kanali ne delujejo več. Seveda, da delujejo, v nekaterih dejavnostih so še vedno ključni, vendar definitivno ne več zadostni. Na koncu dneva spletni posel temelji na dejstvu, da sta za dolgoročni uspeh ključna profitabilnost in vlaganje v stalen razvoj. Tukaj pa lahko danes pri nekaterih podjetjih že trčimo ob realnost, ko lahko celo trdim, da čas za nastop na spletu ni (več) primeren. To velja za vsa tista podjetja, ki v marketing že na splošno ne vlagajo in za vsa tista podjetja, kjer so konkurentje njihovo zaspanost in neprilagojenost razvoju zadnjih let, izkoristili v svojo korist že tako močno, da je realen priklop na splet za njih danes že enostavno predrag.

‘​Mobile first’ izraz poznamo vsi. Zakaj je za spletne trgovce to še posebej pomembno?

Spet se moramo vprašati, kje današnji kupec najpogosteje prične svojo nakupno pot. Če sem prej že omenil, da je to največkrat splet, se moramo sedaj vprašati še, kje in kako to izkušnjo največkrat prične. Največkrat se ta začne na telefonu. Ali se na koncu, v neki točki, tudi nakup zaključi na telefonu? Največkrat ne. Ampak to sploh ni ključno vprašanje. Prej se je potrebno vprašati še, ali bo potencialni kupec pri vas sploh še želel nadaljevati svojo nakupno odločitev. Odgovor lahko zelo enostavno dobite v analitiki vaše spletne strani. Če se ljudje, ki na vaše spletno trgovino pridejo s telefona, na njej zadržijo le nekaj sekund, stopnja odboja pa je precej višja od 50 %, potem vas potencialni kupec zelo verjetno ni uvrstil v ožji izbor za svoj nakup. Če ste takšen klik celo plačali, je ‘​mobile first​’​ prilagoditev za vas osnova za dober ROI.

 

So slovenski spletni trgovci ‘mobile first’?

“Tukaj je pomembno ločiti med dvema izrazoma, ki se pogosto enačita. Nekaj je “mobile first”, nekaj pa je “responsive design” oz. odzivna spletna trgovina.”

mobilni uporabnikNekateri zelo, večina žal še ne. Tukaj je pomembno ločiti med dvema izrazoma, ki se pogosto enačita, pa imata v resnici povsem različen pomen. Nekaj je “mobile first”, nekaj pa je “responsive design” oz. odzivna spletna trgovina. Ko govorimo o “mobile first”, govorimo o uporabniški izkušnji, ki jo posameznik doživi ob iskanju informacij preko telefona na (odzivni) spletni trgovini. Ta se prepogosto izkaže za slabo. Ko pa govorimo o “responsive design-u”, gre pa zgolj za tehnično zmožnost prilagajanja spletnega mesta posamezni napravi. Odzivna je že večina trgovin, vendar prepogosto trpi uporabniška izkušnja potencialnega kupca.

 

Kakšen je vaš nasvet za spletne trgovce iz prakse: na kaj največkrat pozabimo, ko pripravljamo spletno trgovino za uporabnike, ki do nje dostopajo preko pametnih telefonov?

Največkrat se v osnovi pozabi na njen namen oz. na kupca kot takega. Prepogosto se preveč energije in denarja vlaga v dizajn tj. vizualni izgled, ne pa v dejanski namen in uporabnost spletne trgovine. Ne pravim, da dizajn ni pomemben, ampak glavni namen spletne trgovine je na koncu dneva ta, da ustvari enostavno in jasno uporabniško izkušnjo ter posledično generira prodajo ali pa nanjo vsaj vpliva (npr. nakup v fizični trgovini). Pogosto se na mobilnem pogledu pozabi odstraniti naslovno sliko, ki zaseda dobršen del dragocenega prostora na zaslonu telefona, nasploh se prepogosto pozabi prilagoditi elemente (slike, besedila, videi). Katastrofalna izkušnja so pojavna okna za pridobivanje e-maila takoj ob obisku trgovine, prav tako so neklikabilne telefonske številke ali neklikabilna lokacija za fizični prevzem rana večine spletnih trgovin, potem so pa tukaj še tabele in razni obrazci v neodzivnem dizajnu, itd.

“Največkrat se v osnovi pozabi na njen namen oz. na kupca kot takega.”

Preglednost ponudbe
Spletna trgovina, do katere uporabniki dostopajo preko osebnega računalnika ni vedno enaka tisti, do katere uporabniki dostopajo preko mobilnega telefona. Je to pravilo, ki se ga morajo vsi trgovci držati?

Pametno bi bilo to upoštevati. Nakupna pot je namreč sestavni del vsake prodaje. Od uporabniške izkušnje na nakupni poti današnjega spletnega kupca pa je na koncu dneva odvisen izplen spletnega trgovca. Prilagajanje pogleda različnim napravam je eden izmed osnovnih elementov. Če danes kupcu na spletu onemogočiš vrhunsko uporabniško izkušnjo, potem sebi onemogočiš dober promet, izbire je namreč povsod dovolj.

 

Kakšne trende napovedujete na področju digitalnega marketinga?

“V nadaljevanju bodo lahko uspešna le tista podjetja, ki bodo splet z vseh zornih kotov že danes dojela kot enakovreden prodajni in komunikacijski kanal ostalim prodajnim kanalom in vanj temu primerno tudi vlagala.”

Če govoriva o trendih za Slovenijo, se že danes kaže, da je brez pravilnega zavedanja in finančnega vlaganja v spletni nastop nemogoče pričakovati dobre rezultate. Ko govorimo o vlaganju, vse preveč podjetij, še tudi po dvajsetih letih, na splet gleda zelo mačehovsko. Veliko si od spleta želijo, malo pa vanj vložijo. Za vse preveč podjetij velja, da so njihove tradicionalne tržne poti diametralno drugačne od spletnega nastopa. Žal to velja tudi za že uveljavljene blagovne znamke. To je samo dokaz nezavedanja današnje nakupne poti potrošnika in vpliva, ki ga splet na današnjo prodajo ima.

V nadaljevanju bodo lahko uspešna le tista podjetja, ki bodo splet z vseh zornih kotov že danes dojela kot enakovreden prodajni in komunikacijski kanal ostalim prodajnim kanalom in vanj temu primerno tudi vlagala. Ne govorim samo o finančnih vložkih, pomembno je tudi vlaganje v znanje.

Že danes je nujen celosten pristop (SEO, PPC, Facebook, Instagram, Linkedin, Pinterest,…), predvsem pa je ključno to, kako ti kanali medsebojno sodelujejo znotraj nakupne poti. Obdelava in pravilna argumentacija pridobljenih podatkov skupaj s pravilno reakcijo že danes dela velike konkurenčne razlike pri enakih vložkih. Obdelava pridobljenih podatkov bo po mojem mnenju ključnega pomena. Večina podjetij že danes tega znanja nima v svojih internih kadrih, to je dejstvo. Testiranje in hitra reakcija pa sta na spletu osnova za dober rezultat.

Marketing in digitalni marketing sta danes dva ločena oddelka s povsem drugačnimi nalogami. Spletni nastop bo v prihodnje namreč še dražji in pričakovanja, da bodo podjetja pripravljena konstantno večati svoje proračune, je utopično, sploh če ne vedo zakaj. Zmagovala bodo tista podjetja, ki bodo ta dejstva že danes upoštevala in se bodo pripravljena prilagoditi in razvijati skupaj z razvojem spleta.

Na drugi strani pa bo en kup podjetij, ki jim bodo ostali samo še tradicionalni kanali, ki pa ne delujejo vsak dan bolj, ampak žal vsak dan manj glede na zahtevan vložek. Osebno, poleg omenjenega, velik potencial za prihodnje pripisujem video vsebinam v vseh njenih oblikah. V tem trenutku pri nas še niso ključnega pomena, se pa njihov vpliv v nekaterih dejavnostih že krepi, kar lahko vidimo v kolikor spremljamo dogajanje na večjih tujih trgih.

Trendi digitalnega marketinga
Družbene medije uporablja (ima profil ali licenco na njih) 47 % podjetij (Vir: SURS​) – kakšen je vaš komentar na to?

Delež je nizek. Še bolj realen podatek bi bil, kolikšen delež podjetij družbene medije redno uporablja in to z nekim konkretnim in merljivim ciljem. Tukaj bi bil procent še bistveno nižji. Kar po svoje kaže še na velik neizkoriščen potencial, zopet samo ob pravilnem zavedanju zakaj in kako družbene medije uporabiti za neko korist. Odpreti socialni profil, dodati ikono na spletno mesto in čakati, kaj se bo zgodilo, je celo slabše, kot ne biti prisoten na posameznem socialnem mediju.

 

Na vaši spletni strani imate navedenih 30 usodnih napak spletnih trgovin – nam jih zaupate nekaj?

Najpogostejše napake so npr. napačna izbira platforme, slaba navigacija po spletni trgovini, slabi opisi izdelkov, nezmožnost nakupa brez prijave, preveč generična vsebina in en kup strateških napak. Na to temo bi lahko govorila in govorila, dejansko pa je najbolje vsakega spletnega trgovca, ki ima interes za izboljšave, spoznati najprej kot celoto in nato ponuditi argumentirane in konkretne predloge za izboljšave. Vsem priporočam, da si celoten seznam usodnih napak preberejo sami. Z veseljem pa sem na razpolago za individualno pomoč in vprašanja.

Vas zanima več?

Preberite tudi:

OBJAVITE ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here