V webinarju Spletni kupci v 2022 in pričakovanja v 2023 sta David Čreslovnik (Ceneje.si) in Matjaž Robinšak (Valicon) osvetlila trende spletnega nakupovanja leta 2022 in se dotaknila prihodnosti, izzivov in napovedi prihajajočega leta 2023. Oktobra 2022 sta Ceneje.si in Valicon izvedla raziskavo Ecommerce Report 2022 v sklopu tekmovanja za najboljše spletne trgovce v regiji Adriatic – Web Retailer Award 2022, kjer so opazovali izvršene spletne nakupe, v njej pa je sodelovalo 1976 slovenskih potrošnikov.

V prvem delu webinarja nam je Robinšak predstavil trenutni profil spletnega kupca v letošnjem letu. Raziskava Ecommerce Report 2022 namreč jasno kaže, da je v Sloveniji trend spletnega nakupovanja ponovno v porastu, kar je mogoče pripisati povečanju pogostosti spletnih nakupov ter vse večje ponudbe izdelkov. Kar 76 odstotkov vprašanih Slovencev redno nakupuje v spletnih trgovinah, na spletu pa najpogosteje kupujejo oblačila, obutev in modne dodatke.

Koliko Slovencev nakupuje na spletu?

Izvedeli smo, da vsaj enkrat letno prek spleta nakupuje milijon Slovencev, kar 600.000 pa je takšnih, ki opravijo na spletu že skoraj en nakup na mesec. Pomembno in zanemarljivo je tudi dejstvo, da več kot tretjina najstarejših potrošnikov redno opravlja spletne nakupe na mesečni ravni.

Kaj spletni kupci kupujejo?

Slovenci so v letu 2022 največ nakupov opravili v kategoriji oblačil in obutve, nato elektronike, sledili pa so izdelki za dom in vrt. Kategorija fashion (oblačila in obutev) je letos po številu nakupov prevzela mesto prve kategorije. Vrednostno pa vodilno mesto še vedno ohranjata izjemno priljubljeni kategoriji: elektronika in dom in vrt. Robinšak je tudi omenil, da se kaže nov, sicer vrednostno po številu spletnih kupcev – še skromen segment, a hkrati vztrajen trend nakupovanja v kategoriji hrane in pijače.

Koliko namenimo spletnim nakupom?

Letos lahko govorimo o podobnem znesku nakupa kot prejšnja leta, saj je ta znašal približno 100 evrov. Raziskava je pokazala, da je bil najvišji v kategoriji dom in vrt (181 evrov), elektroniki (126 evrov) ter oblačilih in obutvi (82 evrov).

Kako plačujemo?

Še vedno ostaja najbolj priljubljen način plačevanja – plačilo s predplačilnimi, debetnimi in kreditnimi karticami, že več kot polovica kupcev se odloča za tak način, 30 odstotkov pa jih plačuje z gotovino. 43 odstotkov nakupov je izvedenih s pomočjo mobilnega telefona, preko osebnega ali prenosnega računalnika pa 43 odstotkov. Robinšak je napovedal, da se bodo v prihodnosti spletne trgovine morale še dodatno prilagoditi nakupom preko spletnih naprav, saj pričakuje, da se bo delež tovrstnega nakupovanja le še povečeval. V prihajajočem letu pa vidi predvsem veliko racionalizacije potrošnje, več kupovanja na akcijah, iskanja ugodnih ponudb, saj se potrošniki že sedaj odpovedujejo nepotrebnim investicijam.

Kakšne trende lahko pričakujemo v 2023?

V drugem delu webinarja je svoja opažanja vedenja spletnih kupcev in napovedi za leto 2023 strnil David Čreslovnik. Potrošniki se po njegovem mnenju ne bodo več odločali impulzivno, temveč bodo več časa namenili informiranemu in preudarnemu nakupovanju – tudi s pomočjo platform za primerjalno spletno nakupovanje.

Kakšni so trenutni spletni kupci?

Predstavil je glavne uporabnike, spletne kupce in omenil, da so na vlak spletnega nakupovanja skočili tudi naši starši, babice in dedki. Stabilno jedro še vedno predstavlja močna generacija X z veliko kupno močjo, povečuje pa se pritisk milenijcev in generacija Z (internet natives). Te je omenil kot izjemno zahtevne uporabnike, ki si želijo gladke uporabniške izkušnje, nakupujejo s pomočjo svojega mobilnega telefona, so nelojalni, zelo impulzivni, a hkrati sposobni racionalnega odločanja.

Katere izdelke smo najpogosteje iskali na spletu?

V letu 2022 so Slovenci najpogosteje na spletu iskali informacije izdelkih iPhone, Playstation 5, monitorjih, airpodih in grafičnih karticah, kar je že nekaj let kar stalnica. Poleg tega pa seveda povprašujejo po izdelkih za dom in sezonsko pogojenih stvareh (letne, zimske pnevmatike, bazeni, klimatske naprave …).

Kaj pričakovati v 2023?

Čreslovnik vidi izzive in nove priložnosti spletnih trgovcev v implementiranju novih, močnih trendov, kot so trajnost, novi načini dostave, prednosti lokalnih trgovin, omnichannel pristopi, hitrost spletnih strani … Kot najpomembnejši dejavnik pri spletnem nakupovanju vidi racionalizacijo nakupov. Pričakujemo lahko tudi veliko informiranost in premišljenost spletnih kupcev ter uporabo primerjalnih platform namenjenih spletnemu nakupovanju.