Nakupovanje v digitalni družbi: kakšna bo potrošnja čez 10 let?

319

31. januarja so v oddaji Glasovi svetov na 1. programu Radia Slovenija obravnavali sodobno potrošnjo v digitalnem svetu. V pogovoru o tem, kakšna bo prihodnost nakupovanja in ali zasebnost v potrošniški družbi sploh še obstaja, so sodelovali Darko Dujič, direktor podjetja Ceneje in Shopper’s Mind, Tadeja Žefran z evropskega potrošniškega centra, Uroš Godnov s primorske Fakultete za management in Gorazd Božič, vodja centra Si-Cert. V nadaljevanju sledi del pogovora z Darkom Dujičem.

Darko Dujič: Od spletne prodaje ima koristi tudi potrošnik!

Spletni gigant Amazon je v Seatllu odprl prvo trgovino brez blagajn. Kupci, ki ne marajo dolgih vrst na blagajnah, se te novosti zagotovo veselijo, zaposlene na blagajnah skrbi, kako dolgo bodo njihova delovna mesta sploh še obstajala, psihologi ocenjujejo, da bomo v takih trgovinah trošili več.

Kakšno je vaše mnenje o takšnih trgovinah, si želite, da bi zamenjale klasične z blagajnami? Imate v zvezi s tem kakšne pomisleke?

Splet je v komercialne namene z nami že 25 let. Najstarejše slovenske spletne trgovine so stare že več kot 20 let, Amazon je praktično že v zrelih letih. Zelo preprosta stvar, ki nam jo splet omogoča, je transparentnost informacij. Cena je ena izmed teh informacij, ki je postala zelo transparentna s samo nekaj kliki. Včasih smo morali od ene do druge, tretje trgovine in odvisni smo bili od človeka v tej trgovini, ki je ponudil omejen asortiment z omejenimi informacijami. Primerljivosti cen ni bilo na takšen enostaven način kot danes.

Simetrija, na kateri deluje trgovina, je zdaj s “showrooming-om” (praksa, ko potrošnik obišče fizično trgovino, v kateri si ogleda izdelek, nato pa ga na spletu kupi po nižji ceni) in podobnimi aktivnostmi ter z različnimi primerjalniki ponudb onemogočila, da bi trgovci delovali netransparentno. Moramo vedeti, da je splet potrošniku povečal stopnjo informiranosti in preudarnosti nakupa. S tem seveda prihaja nov spekter potencialnih problemov, kot na primer, ali se potrošniki zavedajo, kaj pomeni varen nakup, kaj pomeni zaupanja vreden trgovec oziroma proizvajalec itd. To so ta ključna področja izobraževanja, katerim se moramo zdaj posvetiti.

Številni trgovci, ki so začeli na spletu, uvajajo tudi fizične trgovine ali kupujejo verige trgovin v fizičnem svetu. Kako je s tem?

Mislim, da je to logično nadaljevanje. Z vidika potrošnika moramo na splet gledati kot na enega izmed kanalov, na katerih lahko kupi nek izdelek. Ključno je razumeti, da smo zelo priročna in preudarna bitja. Če moramo čakati na nek paket in to zmoti naš vsakdanji ritem, si želimo to stvar priročno prevzeti na poti domov. Ena izmed rešitev je zato “click & collect” in v to smer gredo absolutno vsi trgovci.

Zadnje čase vidimo primere, kot je podjetje Alibaba, ki je jasno zainteresirano za Kroger, Amazonov nakup Whole Foodsa, potem je tu Walmart, ki je kupil 11 mesecev staro podjetje jet.com in odpustil celoten digitalni oddelek ter ga outsource-al temu podjetju, ki je naredilo velik premik v razvoju digitalizacije nakupovanja. Bojim se, da so se klasični trgovci prepočasi odzivali na te spremembe in v svoj poslovni model niso znali postaviti spletne trgovine kot neodvisni kanal. Postopek se dejansko obrača, kar pomeni, da spletni trgovci prihajajo v fizični svet. Mislim, da bo v osnovi to samo korist za potrošnike, ker bodo imeli bistveno širše možnosti naročanja in prevzema produktov.

Digitalizacija poteka izjemno hitro, zato težko ugibamo, kakšna bo potrošnja čez 10 let. Kaj nakazujejo trendi?

Človek bo še vedno trošil, na kakšen način bo prihajal v stik z dobrinami in digitalnimi produkti, pa je izredno zanimiva vizija. Za odgovor je potrebno združiti kar nekaj smeri – to ni samo vprašanje tehnologije v trgovini, je tudi vprašanje razvoja tehnologije na področju distribucije, ki takoj posega v razvoj tehnologije na področju mobilnosti, potem je tu še razvoj optimizacije na nivoju energetike in podobno.

Podjetja konvergirajo v smer, da bi obvladala življenje potrošnikov. Kaj to pomeni? Ko govorimo o domačih asistentih, smo že praktično pri Orwellu. To so vaši osebni asistenti za nakupovanje, ideje za družabno življenje itd. Na tem področju se lahko še marsikaj zgodi in zagotovo gre razvoj v to smer. Potrošništvo se ne bo zmanjšalo, temveč povečalo, morda pa bo malce bolj enostavno. Ljudje bodo preprosto vnesli svoje želje, da bodo dobili še več rešitev in informacij, kako preživljati svoj čas.


Celotni oddaji lahko prisluhnite TUKAJ »

Vas zanima več?

Preberite tudi: