Prejšnji teden je v Ljubljani potekala največja regijska konferenca s področja spletne trgovine, Ecommerce Day 2017. Na dogodku so bili prvič predstavljeni rezultati največje raziskave spletnega nakupovanja v Sloveniji, Shopper’s Mind 2017, ki je letos zajela preko 4.800 spletnih uporabnikov. Ob tej priložnosti smo se z mag. Darkom Dujičem, direktorjem podjetja Ceneje, ki izvaja raziskavo skupaj z Valiconom, pogovarjali o ključnih trendih v ecommercu, ki jih opažajo v primerjavi z lani.

Katere ključne spremembe v nakupnih navadah Slovencev opažate glede na lansko leto?

Po naših podatkih redno spletno nakupuje že 6 od 10 uporabnikov spleta, medtem ko le desetina še nima izkušnje s spletnim nakupovanjem. Opažamo, da je takšna pogostost nakupov na spletu stabilna že zadnji dve leti. Še vedno pa obstaja rast znotraj posameznih kategorij izdelkov in demografskih skupin, od lani je na primer za 6 odstotnih točk naraslo število spletnih kupcev v starosti 35 do 44 let.

Podatki so pokazali tudi pomembne spremembe z vidika zahtevnosti spletnih kupcev. Nakupnih odločitev ne sprejemajo več zgolj na podlagi cene, enako pomembna jim je postala dobra nakupna izkušnja, ki jo je kot ključno opredelilo več kot 90 % uporabnikov. V primerjavi z lani so spletnim potrošnikom postali pomembnejši kakovostni opisi izdelkov, načini plačil, ki jih ponuja trgovec, preglednost ponudbe v spletni trgovini ter dostavni pogoji, torej necenovni dejavniki nakupnega odločanja, ki potrošniku predstavljajo dodano vrednost.

“Več kot 90 % spletnih kupcev pravi, da jim je pri nakupovanju pomembna dobra nakupna izkušnja.”

Še ena pomembna sprememba se nanaša na vpliv mobilnih tehnologij, ki vse bolj postajajo mesto za zaključek nakupa. V primerjavi z letom 2016 se je delež kupcev, ki so zadnji nakup opravili na mobilnem telefonu, povečal za 60 odstotkov in sedaj se na mobilnih napravah zaključi že skoraj petina vseh spletnih nakupov. Pri tem je potrebno upoštevati, da je ta rast povezana z rastjo nakupov na globalnih ecommerce platformah, kot je AliExpress, ki ponujajo rešitve za hiter in enostaven zaključek nakupa na pametnem telefonu. Lani je delež spletnih kupcev, ki večino nakupov opravijo v tujini, znašal okrog 20 odstotkov, letos pa se je ta delež povečal na dobro tretjino. S tem trendom je povezano tudi povečanje elektronskih oblik plačil na spletu.

Ali slovenski spletni kupci nakupujejo vedno širši nabor izdelkov?  

Slovenci na spletu nakupujemo že v praktično vseh glavnih blagovnih skupinah, najpogosteje gre za izdelke s področja računalništva in elektronike, mode, lepote ter opreme za dom. V primerjavi z lani so najbolj zrasle kategorije pohištva, orodja in pripomočkov za vrt, pisarniške in šolske opreme ter igrač in otroške opreme.

Se počasi privajamo elektronskemu plačevanju?

Naša raziskava kaže, da smo slovenski spletni kupci vse bolj naklonjeni elektronskim oblikam plačil. Čeprav še vedno prevladuje plačilo po povzetju, je to v primerjavi z lani upadlo za 11 odstotkov, plačevanje s kreditno kartico pa je naraslo za 15 odstotkov. Pri zadnjem nakupu je eno od oblik kartičnega plačila uporabila že skoraj polovica spletnih kupcev!

Kolikšno letno rast dosega spletna trgovina v zadnjih letih v Sloveniji?

Indeks rasti, ki ga izračunava SURS, že tri leta zapored kaže 30-40% letno rast spletne trgovine. Ob tej eksponentni rasti pričakujemo, da bodo v letu 2017 slovenska podjetja s spletno prodajo ustvarila 400 mio € oziroma dobre 4 % celotne vrednosti ustvarjenega prihodka. S tem je spletna trgovina dejansko najbolj dinamičen segment trgovine z ogromnim potencialom za rast.

“Pri zadnjem nakupu je eno od oblik kartičnega plačila uporabila že skoraj polovica spletnih kupcev!”

Kakšen pa je razvoj spletne trgovine v Sloveniji v primerjavi z drugimi državami?

Odgovor je odvisen od tega, s katerimi državami se primerjamo. V Sloveniji v osnovi zelo radi prodajamo preko spleta in glede na število spletnih trgovin na prebivalca smo v samem vrhu, po naših ocenah imamo čez 3000 aktivnih spletnih trgovin. Po podatkih Evropske komisije smo Slovenci na vrhu tudi glede iskanja informacij o izdelkih na spletu, saj več kot 85 % internetnih uporabnikov na spletu išče podatke o želenih izdelkih in storitvah. Kar se tiče spletnega nakupovanja, pa zagotovo še obstaja prostor za dodatno rast. V tem pogledu so na primer Češka, Slovaška in sosednja Avstrija še vedno bolj napredne od nas, da o ZDA, Veliki Britaniji in podobnih državah sploh ne govorimo.

“Spletni trgovci aktivno vstopajo v večkanalni (omni-channel) svet, kar je nedvomno prihodnost dejavnosti.”

V katero smer bo šel po vašem mnenju razvoj spletne trgovine v prihodnje?

Kar se tiče nadaljnjega razvoja spletne trgovine na globalni ravni, spletni trgovci aktivno vstopajo v večkanalni (omni-channel) svet, kar je nedvomno prihodnost dejavnosti. Odvija se tudi nov trend spletnih rešitev za mobilne naprave, ki potrošnikom omogočajo hitrejše, enostavnejše in bolj priročno nakupovanje. Posebej bi izpostavil razvoj rešitev za primerjalno nakupovanje in virtualnih tržnic (tako v tujini kot v Sloveniji), ki omogočajo enostavno optimizacijo nakupovanja v praktično vseh blagovnih skupinah, tudi na področju storitev.

Vas zanima več?