
Pred desetletjem je bil koncept Same Day dostave, ko kupec opravi spletni nakup in so izdelki dostavljeni na njegov prag že isti dan, praktično nepredstavljiv v svetu spletne trgovine. A tehnologija je omogočila velik napredek pri izboljšanju izkušnje spletnega poslovanja in nakupovanja. To je postalo izjemno učinkovito, hitrejše in enostavnejše. Posledično se je izboljšala tudi storitev in dostavna izkušnja.
Konkurenčne inovacije in kompetitiven trg je tako privedel do velike ponudbe hitre dostave, kar pa je oblikovalo tudi visoka pričakovanja spletnih kupcev. Ti sedaj ne le želijo ekstremno hitre dostave, temveč tako storitev tudi – pričakujejo. Ekstra hitra dostave je iz nečesa, kar je bilo ‘good to have’ postala higienik in tako torej ‘must have’ za spletne trgovce in ponudnike dostavnih storitev. Kaj lahko ob tako hitrem razvoju dostave ponudijo spletni trgovci in kakšne prednosti to predstavlja za spletne kupce?
Ekstra hitra dostave je iz nečesa, kar je bilo ‘good to have’ postala higienik in tako torej ‘must have’ za spletne trgovce in ponudnike dostavnih storitev
Pomembnost hitre dostave pri spletnih nakupih
Epidemija COVID-19 je vplivala na nakupovalne navade Slovencev in pripomogla k izrazitemu trendu rasti spletnega nakupovanja. Zaradi omejitev, s katerimi smo bili soočeni v zadnjih dveh letih, so se nakupovalne navade potrošnikov precej spremenile, spremenil pa se je tudi način kupovanja. Bolj kot število novih spletnih kupcev tako narašča frekvenca in intenzivnost spletnih nakupov pri obstoječih kupcih (84 %), kar je razvidno iz raziskave Shopper’s Mind 2021.
Spletni kupci v večini nakupujejo v domačih spletnih trgovinah, enako stanje pa opažajo tudi v tujini. Zaradi zapiranja meja in težav z dostavo v času epidemije, je število spletnih nakupov iz tujine nekoliko upadlo (iz 220 milijonov letno na 216 milijonov). Medtem pa Kitajska, Velika Britanija in Nemčija še vedno ostajajo najbolj popularne države, od koder naročamo želene izdelke (Ecommerce 2022).
Bolj kot število novih spletnih kupcev tako narašča frekvenca in intenzivnost spletnih nakupov pri obstoječih kupcih (84 %)
Tako je trenutno stanje trga spletne trgovine, a kaj to pomeni za področje dostave kupljenih izdelkov?
Raziskava Shopper’s Mind 2022 torej kaže, da se je pogostost spletnega nakupovanja ponovno povečala, saj kar 48 % spletnih kupcev opravi nakup preko spleta vsak mesec, kar 73 % pa je takih, ki se za spletni nakup odločijo vsaj 4-krat letno. Take množice kupcev in njihovih potreb ter želja absolutno ne smemo zanemariti. Trend spletne trgovine namreč kaže, da smernice določajo potrošniki sami, naloga trgovcev in ponudnikov dostavnih storitev pa je agilno prilagajanje e-commerce trgu. Uvajanje novih tehnologij, eksperimentalnih modelov dostavnih verig za povečanje volumna pošiljk, pospeševanja hitrosti dostave in dodatnih storitev za povečanje nakupne izkušnje – vse to je del nove dejanskosti spletne trgovine.
Izkušnje zadnjih let so mnogo kupcev prepričale o veliki smiselnosti in priročnosti t.i. pick-up pointov, saj so bile v luči epidemioloških razmer predstavljene kot varen način prevzema blaga, ki je hkrati tudi finančno ugoden, saj se tako kupec izogne strošku dostave izdelkov na domači ali drug izbrani naslov.
Do tu – vse lepo in prav. A pravo vrednotenje finančnega zalogaja celotne nakupne storitve, od naročila do dostave je vendarle nekoliko drugačno. Vse prepogosto se namreč zgodi, da si v preprosti kalkulaciji in procesu odločanja o dostavi – ter specifični vrsti dostave – kupci ob izbiri opcije – pick-up pointov ne predstavljajo recimo stroškov goriva, ki ga bodo porabili na poti do prevzemnega mesta in nazaj ali pa celo stroška njihovega časa, ki bi ga lahko porabili drugače – v kolikor bi se odločili za dostavo do domačega praga.
delež spletnih kupcev, ki želijo dostavo v roku dneva ali dveh – se hitro povečuje. Takih kupcev je kar 34 %, tistih, ki so pripravljeni počakati še kakšen dan ali dva več – pa 37 %.
Očitno je, da se delež spletnih kupcev, ki želijo dostavo v roku dneva ali dveh – hitro povečuje. Takih kupcev je kar 34 %, tistih, ki so pripravljeni počakati še kakšen dan ali dva več – pa 37 %. Tesno jim sledijo spletni kupci, ki si želijo prejeti kupljeni izdelek še isti dan oziroma v roku le nekaj ur (takih je pri nakupih izdelkov preko spleta že 8 %, pri nakupih v blagovnem segmentu bele tehnike pa kar 11 %), kar kaže na rastoč trend Same Day Delivery.
Še večja pričakovanja je mogoče opaziti pri spletnih nakupih različnih storitev. Delež tu je že sedaj izjemno visok, saj kar 34 % spletnih kupcev želi prejeti kupljen izdelek v najkrajšem možnem času oz. v nekaj urah. Te številke omenjeno skupino kupcev postavljajo v sam vrh izbir dostavnih možnosti, malce več (39 %) je le tistih, ki so pripravljeni počakati na svoj paket 1-2 dni (Shopper’s Mind 2021).
Kaj trenutno menijo spletni kupci o dostavi v roku nekaj ur?
V sodelovanju z GLS smo na Ceneje.si pripravili anketo o pomembnosti hitre dostave pri spletnih nakupih. Med 213 moškimi in ženskami (starostna skupina od 18 do 50+ let) smo preverili, kako pomembna se jim zdi hitra dostava, koliko bi bili pripravljeni plačati za takšno storitev in za katere izdelke se jim zdi relevantnejša.
In – kaj smo ugotovili?
Kar 56,8 % spletnih kupcev pričakuje hitro dostavo v roku enega dneva. 36,6 % je takih, ki želijo svoj paket prejeti v 2-3 dneh, 4,2 % jih je pripravljenih čakati 3-5 dni, le 2,4 % pa je takšnih, ki se jim hitra dostava ne zdi pomembna.
Večini vprašanih se torej zdi dostava pomembna in jo hkrati pričakujejo v roku enega dneva, zato so s kar 73,2 % podprli idejo, da bi želeli izdelek dobiti znotraj 3 ur, v kolikor bi spletni trgovec to omogočal. Ravno tako bi dostavo v roku 3 ur kar 74,7 % ljudi želelo imeti tudi izven Ljubljane, veliko jih namreč živi izven prestolnice ali pa dnevno migrirajo v različne dele Slovenije.
Kakšna je torej možnost hitre dostave v Sloveniji?
Smiselno, če ne celo nujno, je torej naslednjem spletnem nakupu preveriti, kakšne možnosti dostave so vam na voljo ob in kdo tako možnost dostave, ki vam najbolj ustrezajo, tudi ponuja. V kolikor si želite že v naslednjih 3 urah stestirati svoj pametni telefon, ki ste ga kupil v spletni trgovini ali pa se do bližnje pekarne že sprehoditi v novih supergah – preverite možnost hitre dostave, v roku le nekaj ur.
Med hitro odzivnimi ponudniki dostavnih storitev, ki se ustrezno prilagajajo spreminjajočim se razmeram na trgu je tudi največji ponudnik dostavnih storitev v Sloveniji – GLS, ki sedaj ponuja »Same Day Solution« – novo storitev, ki zagotavlja, da boste tisto, kar naročite danes, prejeli že v roku 3 ur. Storitev so zaradi izvrstnega odziva kupcev in spletnih trgovcev iz področja Ljubljane z okolico že razširili tudi na kraje, ki so od Ljubljane oddaljeni dlje: npr Grosuplje ali Brezovica. Kratkoročno planirajo rešitev ponuditi tudi v ostalih krajih, začeli pa bodo z Mariborom. Čeprav je storitev definirana kot dostava v treh urah, v povprečju dostavijo že v 45-ih minutah.
Oglejte si video predstavitev nove storitve tukaj: