Danes se s pojmom “uporabniška izkušnja” srečujemo na vsakem koraku, bodisi v restavraciji in v kavarni bodisi na spletni strani in v aplikacijah. Veste, da pozitivna uporabniška izkušnja obiskovalce pritegne, da ostanejo na vaši spletni strani in se vedno znova vračajo, negativna pa povzroči, da jo v trenutku zapustijo?

UX design oziroma »user experience« design je proces, ki pred zaključkom produkta (tj. spletne strani in/ali aplikacije) vključuje veliko korakov. UX zajema sledeče:

  • načrtovanje: analiza podatkov, uporabniški tok (user flow)
  • raziskovanje: skiciranje, žično modeliranje, prototipiranje
  • design: celostna grafična podoba, zasnova (mockup), končni design
  • programiranje
  • zagotavljanje kakovosti: hitrostni test, preverjanje napak
  • testiranje: sledenje ciljem, preverjanje analitičnih podatkov, A/B testiranje, popravki na designu in/ali kodi

Za rešitev določenega problema UX designer raziskuje in preizkuša veliko različnih pristopov, saj ene same pravilne rešitve ni. Ta proces zato poteka ciklično. UI design oziroma »user interface« design pa je vizualni del procesa, v katerem mora designer oblikovati celoten koncept, ki ga je v predhodni fazi predvidel UX designer.

Za lažjo predstavo, UX designer je arhitekt, UI designer pa notranji opremljevalec, ki celotno zgodbo poveže v prijetno vizualno celoto. Meja med UX in UI designom je sicer zabrisana in večkrat se zgodi, da je za UX in UI zadolžen en človek. A tudi v takem primeru proces ostaja popolnoma enak.

5 osnov odličnega UX designa

  • Koristno: Vsebina mora biti originalna in mora ponuditi rešitev za določen problem uporabnika. Pri vsakem elementu se je potrebno vprašati: »Kateri problem ta rešitev odpravlja?«
  • Uporabno: Spletna stran/aplikacija mora biti preprosta za uporabo.
  • Zaželeno: Vizualna identiteta blagovne znamke in drugi uporabljeni designerski elementi morajo izzvati pozitivna čustva in spoštovanje.
  • Najdljivo: Vsebina mora biti hitro dostopna kjerkoli na strani.
  • Verodostojno: Uporabniki morajo zaupati v to, kar jim poskušate predstaviti oziroma prodati.

9 korakov, kako oblikovati dobro uporabniško izkušnjo

1. Ostanite znotraj konteksta

Uporabnik mora stalno vedeti, kje na strani se nahaja in zakaj je tam sploh pristal. Za primerjavo, to je enako kot kazalo z novimi pojmi v knjigi, v katerem za vsak pojem najdemo razlago in informacijo, kje je uporabljen. Če želimo preveriti drugo besedo, se vrnemo nazaj na kazalo, in enako pravilo velja pri uporabniški izkušnji. Vedno moramo poznati odgovor na vprašanji, zakaj je uporabnik tukaj in kaj želi storiti. Če odgovorov nimamo, so lahko težave naslednje: slab design, slaba uporabniška izkušnja ali še huje, oboje. Če pridemo do tega problema, se vrnemo nazaj na prvo fazo, torej načrtovanje.

2. Uporabnik je človek in ne robot

Na drugi strani našega uporabniškega vmesnika se nahaja človek. Če želimo z njegove strani doseči karkoli – nakup, registracijo na portal, deljenje vsebine na družbena omrežja, moramo uporabiti nagovor, kot bi se pogovarjali s prijateljem. Samo tako lahko namreč izzovemo pozitivna čustva in dosežemo zastavljeni cilj.

Za lažje razumevanje tega koncepta si poglejmo nekaj primerov slabe uporabniške izkušnje. V teh primerih rad uporabim izraz »robotska izkušnja«.


Zanima me, kdo si lahko zapomni tako geslo?

Bi si želeli izpolniti tak obrazec?

Preveč zakompliciran uporabniški vmesnik.

Še nekaj primerov dobre uporabniške izkušnje:

3. Kjer je možno, uporabimo en stolpec z vsebino

Pravilo »manj je več« velja v vseh pogledih − uporabnika poskušamo z enim stolpcem popeljati od vrha do dna strani. V kolikor imamo več stolpcev, več elementov, gumbov, je večja verjetnost, da bo uporabnik zašel drugam.

4. Informacije poskušamo čim bolj strniti

Nekatera spletna mesta ponujajo več ločenih možnosti, kako stopiti v kontakt s podjetjem, in informacije so razmetane po strani − v enem delu Pokličite nas, v drugem Podpora strankam in podobno. Informacije je najbolje strniti na eno stran, kot recimo v teh primerih:

5. Ključne pozive k dejanju (CTA) ponavljamo na več mestih na strani

Če imamo daljšo spletno stran, je priporočljivo poziv k dejanju ponavljati, vendar s tem ne smemo pretiravati. Če je stran res dolga, naj se gumb ponovi maksimalno 3x.

6. Na celotni spletni strani in aplikaciji uporabimo enak stil

Ko dodajamo elemente na spletno stran, je izredno pomembno, da ohranjamo enak stil, da ne zmedemo uporabnika. Primer: Če imamo gumb za nakup v oranžni barvi na eni strani, ga na drugi ne smemo spremeniti v rdečega.

7. Z enim stavkom razložimo uporabniku, kaj prodajamo

Ob prihodu na spletno stran mora uporabnik takoj vedeti, kaj je našel in zakaj bi ga to moralo zanimati. Nekaj primerov:

  • Facebook: Bring the world closer together.
  • LinkedIn: Welcome to LinkedIn, the world’s largest professional network with more than 500 million users in more than 200 countries and territories worldwide.
  • Twitter: Connect with your friends — and other fascinating people. Get in-the-moment updates on the things that interest you. And watch events unfold, in real time, from every angle.
  • eBay: eBay is where the world goes to shop, sell, and give.

8. Možnosti poskušamo prikazati, ne skrivati

Uporabniki velikokrat vidijo možnosti v obliki padajočega menija (drop-down). Kjer je to mogoče, postavimo možnosti tako, da jih vidijo takoj.

9. Vedno navajamo koristi za uporabnika

Uporabnikom niso tako zelo pomembne lastnosti, temveč koristi zanje, zato jih moramo izpostaviti. Pomislite takole: če kupujete kosilnico, vas zanimata širina reza in prostornina zbiralne vreče ali informacija, v kolikšnem času boste pokosili vašo trato in kako učinkoviti boste pri tem?

Vas zanima več?

Preberite tudi: