14. novembra lani je v veljavo stopil nov zakon, ki vam omogoča bistveno lažje reševanje potrošniških sporov, hkrati pa nalaga tudi nekatere obveznosti. Zakon o izvensodnem reševanju potrošniških sporov (ZIsRPS) širši pojem alternativnega reševanja sporov (ARS) prenaša na področje trgovine.
Za vas smo pripravili pregled najpogostejših vprašanj in odgovorov v zvezi z novo zakonodajo in prednosti, ki vam jih prinaša.
Ne veste, kaj je izvensodno reševanje potrošniških sporov (IRPS) in kako ga uporabiti? Niste edini!
Pred kratkim smo v podjetju Ceneje opravili anketo o postopkih IRPS med slovenskimi spletnimi trgovci in ugotovili, da je seznanjenost izredno slaba. Raziskava je pokazala, da več kot polovica vprašanih sploh ne ve, na koga se obrniti, da bi zaščitili svoje pravice, 40 odstotkov jih ni seznanjenih s postopki obravnavanja pritožb kupcev iz drugih držav EU.
med slovenskimi spletnimi trgovci obstajajo napačne interpretacije IRPS postopkov
Za izvensodno reševanje sporov še ni slišalo kar 71 % vprašanih, nihče od njih še nikoli ni uporabil teh postopkov, prav tako noben od njih ne ve, katere organizacije v Sloveniji se s tem ukvarjajo. Večina anketirancev ima negativno predstavo o sistemih IRPS: 86 % jih meni, da so preveč birokratski, 77 % jih misli, da v njihovem sektorju ti postopki sploh ne obstajajo, 73 % vprašanih pa je prepričanih, da entitete IRPS vedno presodijo v korist potrošnika.
Namen tega članka je pokazati, da so takšne interpretacije napačne in da gre v resnici za poenostavljeno, ugodnejšo in hitrejšo alternativo klasičnim pritožbenim postopkom na sodiščih.
2 ključni prednosti novega zakona ZIsRPS
- možnost hitrega, preprostega in učinkovitega reševanja domačih in čezmejnih sporov s potrošniki
- cenovno dostopen način reševanja sporov: stroške postopka pri izvajalcu izvensodnega reševanja sporov sicer nosi trgovec, vendar so ti zneski bistveno manjši kot na sodišču in bolj simbolične narave, okrog 35-50 € na spor
Februarja prihaja evropska platforma za spletno reševanje sporov – kaj to pomeni za vas?
Zakon predvideva tudi novo platformo za spletno reševanje potrošniških sporov (platforma SRS) na ravni EU, ki jo bo Evropska komisija lansirala 15.2.2016 in bo še olajšala postopke pritožb (možne bodo pritožbe potrošnikov nad trgovci kot tudi trgovcev nad njihovimi kupci), ki bodo potekali na spletu. V anketi smo ugotovili, da bi tretjina vprašanih spletnih trgovcev v celoti uporabljala takšno platformo, 64 % pa jih še ni prepričanih o tem in želijo izvedeti več informacij.
Kako bo platforma delovala?
Potrošniki, ki bodo naleteli na težave pri spletnem nakupu, bodo lahko prek platforme podali pritožbo v izbranem jeziku, trgovec pa bo obveščen, da je bila proti njemu podana pritožba. Potrošnik in trgovec se bosta nato dogovorila, katero entiteto IRPS bosta uporabila za reševanje spora, zatem bo izbrana entiteta pridobila podrobnosti o pritožbi in nadaljevala komunikacijo z udeleženima strankama preko platforme. Zaključek postopka bo dostopen na platformi.
[POZOR!] Na platformi bodo mogoče tudi pritožbe trgovcev nad potrošniki.
3 prednosti nove platforme za trgovce
- enotna brezplačna platforma za celotno EU, ki bo na voljo v vseh uradnih jezikih
- možnost reševanja sporov s potrošniki na enostaven način na spletu
- hitrejši postopki reševanja sporov – predvidena je zahteva za predlaganje rešitve v 30 dneh