Trgovina je izjemno dinamična dejavnost, spletna trgovina še mnogo bolj. A 12. marca je bila postavljena pred novo preizkušnjo. Z razglasitvijo epidemije smo lahko nemudoma dojeli, da se bo realnost trgovine spremenila in sledilo bo izjemno nepredvidljivo poslovno okolje. Začelo se je s pravnimi omejitvami, uredbo, pojasnili, vse skupaj je jasno usmerilo vse kupce v brezstično trgovanje, zlasti v kategorijah, ki so označene kot nenujne. Znašli smo se v situaciji, v kateri na eni strani opazujemo in predvidevamo reakcije potrošnikov, na drugi strani odzive trgovcev, tradicionalnih in spletnih ter predvsem soodvisnost vseh v verigi vrednosti, od proizvodnje, distribucije do maloprodaje in vseh partnerjev, ki podpirajo ta kanal do končnega kupca. 

Odzivi? Neverjetno, kako hitro so potrošniki znali selekcionirati kategorije, ki so za njih bolj oziroma manj pomembne v trenutni situaciji. Vidimo, da so se v tem času močno povečala iskanja na področju računalništva, otroških kategorij in tudi izdelkov kategorije lepota in zdravje. Med tistimi, ki so jih potrošniki pustili ob strani in označili za manj nujne, so se znašla tudi oblačila, telefonija in predvsem avtooprema, ki bi bila sicer v tem času zaradi menjave pnevmatik na višku. Ko gremo v globino, podrobnosti odkrivajo številne zanimive taktike trgovcev, ki se jih bomo dotaknili v prihodnosti.  

Moj cilj v prihodnjih tednih in mesecih je redno analizirati edinstvene podatke o nakupnem vedenju potrošnikov po kategorijah, znamkah, cenah, izdelkih, odzive na aktivnosti trgovcev, ki so mi na voljo v okviru orodja Brand Performance Insights za več kot 200 kategorij. Prve informacije so vam na voljo v današnjem top line povzetku gibanja povpraševanja na krovnih kategorijah glede na preteklo leto. V celoten pregled bom skušal vključiti skoraj realne tržne podatke povpraševanja v regiji CEE skupaj z različnimi komplementarnimi informacijami in komentarji. 

V tem trenutku SO očitno pričakovanja, da se položaj trgovcev na trgu ne bo drastično spremenil v času oživljanja, popolnoma irelevantna in utopična. Veliko bo sprememb, a ne le med trgovci, temveč na celotni verigi vrednosti.

Aktivnosti zadnjih treh tednov v trgovini sem umestil v dve fazi. Okvir bom širil na naslednje faze. Prva je kaotično okolje pandemične realnosti, ki je bila pravno inicirana in strogo regulirana. Druga je poslovna streznitev, ki zahteva adaptacijo vseh na nove okoliščine. Obe delujeta tako na strani povpraševanja kot tudi na strani ponudbe. Hitri in morda celo panični nakupi, s katerimi so gospodinjstva odlašala, prilagajanje na novo realnost digitalizacije učenja, komunikacije, ki se pozna v tem, da je praktično zmanjkalo spletnih kamer. Na strani trgovcev so opazne reakcije na področju oglaševanja v oba ekstrema, hitro zmanjševanje stroškov, tudi z odpuščanjem ljudi zaradi zaprtja fizičnih trgovin, preverjanje nabavnih virov in zalog, spreminjanje plačilnih politik, strah pred ukinitvijo dostav tudi z vzpostavljanjem nekaterih nepotrebnih napetosti v tej verigi in predvsem prilagajanje procesov delovanja. Trgovci pa, ki so rešili našo anketo, so se odzvali izredno pozitivno, kar lahko preberemo v članku, ki smo ga objavili pretekli teden.

V tem trenutku so pričakovanja, da se položaj trgovcev na trgu ne bo drastično spremenil v času oživljanja, popolnoma irelevantna in utopična. Veliko bo sprememb, a ne le med trgovci, temveč na celotni verigi vrednosti. Pomembno je razmišljati nekaj korakov naprej, oblikovati hipoteze o prihodnosti, da lahko res celovito pogledamo in identificiramo vse ključne dejavnike ter njihovo gibanje. Takšen pristop omogoča vsakemu izmed nas pravočasno zaznati odstopanja, identifikacijo ustreznih kazalnikov in usmeriti pozornost na gibanja, ki smo jih morda spregledali, na nove priložnosti. Testiranja hipotez z novimi spoznanji so nujna na tej poti. To sproži lahko pozitivne in negativne komentarje, vsi konstruktivni, ki vodijo v izboljšanje predvidevanj, so dobrodošli.

Za nami so sedaj skoraj trije tedni. Kaj se dogaja? Po podatkih Evropske komisije (Digital Scoreboard) je 58,6 % državljanov Slovenije, ki so spletni uporabniki, v letu 2019 kupovalo izdelke na spletu, oziroma 49,2 % celotne populacije. V najbolj razvitih državah EU je teh okoli 80 %

Kakšno pa je vaše mnenje, koliko odstotkov celotne populacije bo letos nakupovalo na spletu? Podajte svoj odgovor tukaj v kratki anketi, v naslednjem članku pa vam razkrijemo rezultate!

Z odlokom smo zaprli fizične trgovine, ki so bile dominanten kanal prodaje, omejili gibanje, ostali so nam spletni kanali in možnosti omejenega prevzema. Kaj se bo zgodilo s kazalnikom, ki sem ga predstavil zgoraj kot posledica? Vse je odvisno od dolžine ukrepov in družbenega distanciranja. A prepričan sem, da je v primeru večmesečnega obstoječega stanja, pričakovati močno zvišanje frekvence nakupovanja obstoječih kupcev, prehod v nove blagovne skupine nakupovanja na spletu in velik vstop novih uporabnikov v spletno izkušnjo. Daljše bo časovno obdobje, bolj bo novo nakupno vedenje postalo del rutine in vloga spletne trgovine bolj dominantna. Strah uporabnikov pred digitalnimi rešitvami bo vedno manjši, zaupanje, priročnost, enostavnost pa vse bolj očitna.

V prihodnjem delu, ki je že v pripravi, bom bolj podrobno pogledal, kaj se je zgodilo na ravni kategorij izdelkov in to primerjal z odzivi v drugih državah.