Evropska komisija je Googlu naložila kazen v višini 2,42 milijarde evrov, ker je zlorabil svoj monopolni položaj in med prikazanimi rezultati iskanj zavestno preferiral svoje rešitve za primerjavo ponudb izdelkov. Očitno se spletni gigant zaveda, da platforme, na katerih potrošniki dobijo vse ključne informacije za hiter in informiran nakup, zanj predstavljajo veliko konkurenco.

Pri nas je vodilni takšen portal ceneje.si, ki v regiji upravlja še portale jeftinije.hr, idealno.rs in idealno.ba, ki jih mesečno obišče že 1.200.000 unikatnih uporabnikov. Kaj odločitev Komisije pomeni za primerjalno nakupovanje v Sloveniji?

Primerjalni portali postajajo ključen vir informacij in so kot taki konkurenca Googlu

Google je svojo storitev primerjave ponudb izdelkov sistematično uvrščal na najvidnejša mesta med rezultati iskanja ter na drugi strani zniževal mesto prikaza konkurenčnih primerjalnih storitev. Na ta način je po mnenju Komisije nezakonito izkoristil svoj monopolni položaj na področju spletnega iskanja in povzročil precejšnjo izgubo prometa primerjalnim platformam. Slednje na enem mestu omogočajo primerjavo izdelkov, ponudb in cen ter na ta način potrošnikom olajšajo nakup, zato postajajo ključen vir informacij v vseh fazah nakupnega procesa.

Za mnenje o odločitvi Evropske komisije smo povprašali mag. Darka Dujiča, direktorja podjetja Ceneje, ki upravlja vodilne portale za primerjalno nakupovanje v regiji:

darko dujic»Ceneje.si je z vsemi portali, ki jih upravlja v regiji, spletni primerjalnik ponudb izdelkov, katerega odločitev evropske komisarke za varovanje konkurence v temelju zadeva in varuje. S tem se pomembno spreminja odnos ter povečujejo možnosti razvoja boljših konkurenčnih rešitev za uporabnike in vertikalnih iskalnikov, kot je Ceneje.si v primeru spletnega nakupovanja. Google ima nedvomno prevladujoč položaj kot splošni iskalnik, a sedaj bo moral omogočiti uporabnikom, da bodo hitreje prišli do specializiranih rešitev, ki jih nekateri na trgu neodvisno razvijamo in ponujamo, kar je dobra novica.

Zmagal je razum, to je priložnost za manjše regijske in lokalne ponudnike, da bodo opaženi v Googlovem iskalniku in, kar je najpomembneje, spletni uporabnik bo spet lažje našel specializirane rešitve za nakupovanje na spletu

Nezakonito na nižjih mestih v Googlu

Danes nas Google spremlja na praktično vsakem koraku – ko »pogooglamo« nekaj, kar nas zanima, ko uporabljamo Googlovo e-pošto in navodila za pot, poleg tega vsakodnevno uporabljamo tudi druge Googlove produkte, kot sta YouTube in Andriod. Dejstvo je, da je Google v 20 letih postal eno največjih ter najbolj vplivnih podjetij na svetu in kot ostale velike tehnološke korporacije se je znašel pod drobnogledom institucij, ki jih skrbi njegova moč nad našimi življenji. Kot pišejo na portalu uk.finance.yahoo.com, so se v podobnem boju z Evropsko komisijo že znašli Amazon, Apple, Microsoft in Intel, a vendar se zdi, da noben od teh bojev ni predstavljal tako velike grožnje poslovnemu modelu podjetja.

Komisija dejansko trdi, da bi moral biti razvoj iskalnika Google reguliran. Slednji je namreč po mnenju EU postal tako velik del naših življenj, da se je potrebno oddaljiti od vprašanj lastništva in se osredotočiti na to, kako upravljati takšno tehnologijo. Google je na področju spletnega iskanja tako dominanten, da mu preprosto ne gre več zaupati, da bi upravljal sam sebe.

Ključna težava v očeh Komisije je ta, da se uporabniku ob iskanju določenega izdelka na Googlu pokaže seznam zadetkov, na katerem so na vrhnjih pozicijah podjetja, ki so za to plačala. Še bolj problematično je to, da se med zadetki ne pokažejo portali za primerjavo ponudb.

EU meni, da Google enostavno odstranjuje z vidnih mest podjetja, ki zanj predstavljajo konkurenco. Podobno mnenje delijo tudi številni kritiki, ki Googlu očitajo, da izkorišča svoj položaj ter favorizira tiste, ki mu največ plačujejo. S tem ogroža množico ostalih trgovcev ter omenjene primerjalne portale.

Google potrošnikom odvzel možnost informiranega nakupnega odločanja

Po mnenju EU Google pri prikazovanju zadetkov spletnih iskanj daje preveliko prednost določenim ponudnikom na škodo ostalih primerljivih storitev, s čimer je evropskim uporabnikom odvzeta možnost informirane izbire. Kot je pojasnila evropska komisarka za konkurenčnost Margrethe Vestager, je Googlovo početje v nasprotju z evropskimi konkurenčnimi pravili. Spletni velikan mora to prakso opustiti v roku 90 dni, sicer mu grozi nova kazen, tokrat v višini 5 % njegovega povprečnega dnevnega svetovnega prometa.

Pri Googlu na izrečeno kazen odgovarjajo, da spoštujejo odločitev, a se z njo ne strinjajo. Nedvomno se bodo borili naprej, a obenem je tudi Komisija močna institucija, ki se ne bo predala. Na piko je vzela največja svetovna tehnološka podjetja in ob tem se je potrebno zavedati, da ima zakonodajo na svoji strani. To bo težek boj celo za Google.

Vas zanima več?

Preberite tudi: